356- Dokuz şey cünüp olan kimse için mekruhtur:
1-2) Yemek ve içmek. Ancak abdest aldıktan sonra yiyip
içmek, mekruh değildir.
3) Farz secdesi olmayan surelerin yedi ayetinden fazlasını
okumak.
4) Bedenin herhangi bir yerini Kur'ân'ın cildine, kenarına
ve yazıları arasına sürmek.
5) Üzerinde Kur'ân bulundurmak.
6) Uyumak. Ancak, abdest aldıktan veya su olmadığından gusül
yerine teyemmüm ettikten sonra uyumak, mekruh değildir.
7) Başa kına ve benzeri şeyler sürmek.
8) Bedene yağ sürmek.
9) İhtilam olduktan, yani uykuda kendisinden meni çık-tıktan
sonra, cinsel ilişkide bulunmak.
Cenabet Guslü
357- Cenabet guslü kendisi göz önünde
bulundurularak ele alınırsa, müstehap niteliğini taşır ve farz namazlar ve
benzeri şeyler için farz olur. Ancak cenaze namazı, şükür secdesi ve Kur'ân'ın
farz olan secdelerini yapmak için cenabet guslünün alınması gerekmez.
358- Guslederken, farz gusül veya müstehap gusül
yaptığını belirleyerek niyet etmek gerekmez. Yalnızca kur-bet yani Âlemlerin
Rabbinin emrini yerine getirmek kastıyla gusletmek kafidir.
359- Namaz vaktinin girdiğini bildiğinden farz
gusül yaptığına niyet eder ve sonra, namaz vaktinden önce guslettiği
anlaşılırsa, guslü sahihtir.
360- Gusül, ister farz olsun, ister müstehap,
iki şekilde yapılabilir:
1) Tertibî.
2) İrtimasî.
Tertibî Gusül
361- Tertibî gusülde gusül niyetiyle önce baş ve
boyun, sonra bedenin sağ tarafı, sonra sol tarafı yıkanır. Eğer kasıtlı olarak
veya unuttuğundan yahut konunun şer'î hükmünü
bilmediğinden bu tertip üzere yapmazsa, guslü batıl olur.
362- Göbeğin ve avret mahallinin yıkanmasında
farz olan, yarısının bedenin sağ tarafı ve diğer yarısının da sol tarafla
birlikte yıkanmasıdır. Ancak bunların tamamının her iki tarafla yıkanması, daha
iyidir.
363- Her üç kısmın yani baş ile boyun, sağ ve
sol tarafın tam olarak yıkanmasından emin olmak için her kısım yıkanırken diğer
kısımlardan bir miktarı da o kısımla birlikte yıkanmalıdır. Hatta boyunun sağ
tarafının bütünü bedenin sağ tarafıyla ve boynun sol tarafının bütününün
bedenin sol tarafıyla yıkanması, müstehap ihtiyata uygundur.
364- Gusülden sonra, bedenin herhangi bir
yerinin yıkanmadığı anlaşılırsa ancak neresi olduğu bilinmezse, yeniden
gusledilmelidir.
365- Gusülden sonra, belirli bir yerin yıkanmadığı
anlaşılırsa, eğer sol tarafta ise, sadece o yerin yıkanması yeterlidir. Sağ
tarafta olursa, orası yıkandıktan sonra sol tarafın da yıkanması gerekir. Başta
ve boyunda ise, orası yıkandıktan sonra sağ taraf ve daha sonra sol taraf
yıkanmalıdır.
366- Gusül bitmeden önce sol tarafın bir
miktarını yıkadığı hususunda şüpheye düşerse, o miktarı yıkaması yeterlidir.
Ancak, sol tarafı yıkamaya başladıktan sonra sağ tarafın hepsini veya bir
miktarını veyahut sağ tarafı yıkamaya başladıktan sonra başı ve boynun hepsini
veya bir miktarını yıkadığına dair şüpheye düşerse, şüphesine itibar
etmemelidir.
İrtimasî Gusül
367- İrtimasî gusülde, eğer irtimasî gusül
niyetiyle bedenin tamamı suyun içine girinceye kadar tedrici olarak suya
dalarsa, guslü sahihtir. Ancak müstehap ihtiyata uygun olan, bir defada suya
dalmaktır.
368- İrtimasî gusülde bedenin tamamı suyun
içinde olur ve gusle niyet ettikten sonra bedeni hareket ettirirse, guslü
sahihtir.
369- İrtimasî gusülden sonra, bedenin bir
miktarına su ulaşmadığını anlarsa, ister yerini bilsin, ister bilmesin, yeniden
gusletmelidir.
370- Tertibî gusül edecek vakti yoksa ve
irtimasî gusül etmek için vakti olursa, irtimasî gusül etmelidir.
371- Farz oruç tutan ya da hac veya umre için
ihrama giren kimse, irtimasî gusül edemez. Ancak, unutkanlık yüzünden irtimasî
gusül ederse, guslü sahihtir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder